Selecteer een pagina

Geheim!Als makelaar heeft u invloed. Veel invloed. Nou ben ik benieuwd waar u nu aan denkt. Laat dat weten via een reactie aub!

Denkt u aan de invloed die u heeft bij het aankopen van een woning, het soort woning, de wijk of het onderhandelingsproces? Misschien denkt u wel aan de invloed die u heeft op de markt en uw concurrenten vanwege uw courtage, of uw uitgekiende marketing.
Aan de andere kant, u kunt ook invloed hebben op de vraagprijs van een woning. Direct daarmee samenhangend is dat van invloed op de snelheid van verkoop en dus ook de tevredenheid van uw klant.

De invloed die u heeft kan dus vele kanten op gaan.
Voor u zover bent, bij de voorbeelden hierboven, dient u eerst uw invloed op een andere manier te gebruiken. Namelijk bij het krijgen van klanten. Het verkooptraject van uzelf en uw dienstverlening.

In het gelijknamige boek ‘invloed’ worden die zes geheimen alsvolgt benoemd:

  • Wederkerigheid – simpel gezegd, geef iets cadeau en de ontvanger voelt zich verplicht om iets terug te doen. Zorg er wel voor dat het ‘weggevertje’ van nut is voor de ontvanger. Dus die standaard relatiecadeautjes voldoen niet. Kennis middels gratis advies is hier een uitstekende methode om in te zetten.
     
  • Commitment & Consistentie – een mooi voorbeeld hiervan is “zeg wat u gaat doen, doe het (en een beetje extra), vertel vervolgens wat u gedaan heeft”. Als u iets beweert, handel daar dan ook naar zodat uw klant de bevestiging krijgt. Zie ook de blog post over ‘houding’.
     
  • Sociale Bewsijkracht – hier had ook kunnen staan “goed voorbeeld doet goed volgen”. Laat uw klanten spreken! Als u (meer) gedaan heeft wat u beloofde, is de kans groot dat uw tevreden klant dat zal delen met anderen.
     
  • Sympathie – hoe aardiger u gevonden wordt, des te meer kans is er om business te doen. Wees dus selectief met het aannemen van opdrachten! Als de ‘klik’ er niet is met uw klant, zeg dan netjes nee. Taal is hierbij ook zeker van belang.
     
  • Autoriteit – wanneer u laat zien dat u de juiste kennis van zaken heeft, zonder twijfel en aantoonbaar dan is de potentiele klant eerder geneigd zaken met u te doen. De sociale bewijskracht versterkt het effect van uw autoriteit. Draag bij met uw kennis op blogs, zodat consumenten weten wie de autoriteit is.
     
  • Schaarste – als het plaatje klopt, dankzij alle hierboven genoemde punten komt er een moment dat u ‘nee’ moet zeggen omdat u het te druk heeft. Door ‘nee’ te zeggen creeert u schaarste, waardoor de prijs omhoog kan… Anders gezegd, uw courtage is dan geen punt van discussie meer. U concurreert dan op kwaliteit.

Met de juiste combinatie van deze zes geheimen beinvloedt u zelf de invloed die u heeft! Het is geen keuzelijstje, alle punten zijn van belang en hebben weer invloed op elkaar. Een versterkende werking.
Kijkt u nog steeds op dezelfde wijze naar het woord invloed? Ik hoor het graag van u.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+