Lijstjes, leuk! Of misschien ook wel niet. Vaak zeggen lijstjes eigenlijk niet zoveel. Momentopnames. En zoals met alle cijfers en statistieken, je kan ze zelf maken zoals je wilt. Een mooi voorbeeld is de strijd van woningwebsites: wie heeft de meeste woningen te koop staan?

Eerlijk gezegd is dat niet zo belangrijk, het wordt zwaar overschat. Door de consument maar zeker ook door de makelaars. Wanneer een woning die zowel Te Koop als Te Huur staat, wordt die 1x of 2x geteld? En het object wat als recreatiewoning en ‘gewone’ woning Te Koop staat, hoe zit het daar mee?

Dus hier geen eindejaarslijstjes met grootste, beste, meeste, mooiste en top dit of dat.
Wel een lijstje met voorspellingen…. Gaat De Scherpe Pen het bij het juiste eind hebben? Dat weten we pas gedurende het nieuwe jaar!

  • Het agenten-model gaat verder groeien
    Meer en meer makelaars in loondienst gaan beseffen dat de kantooreigenaar het meeste geld van zijn/haar harde werken opstrijkt. Die makelaars willen niet zelf de sores van een kantoor hebben, echter wel zelfstandig als makelaar opereren. Zij kiezen voor franchise of licentie-modellen. Naast de bestaande partijen zullen er meer bijkomen die een eigen niche gaan kiezen.
  • Grote kantoren gaan omvallen
    Met teveel overheadkosten is de marge voor grote kantoren steeds kleiner aan het worden. Helemaal als ze meegaan in de prijsstrategie door de courtage (verder) onder druk te zetten.
  • Video
    Na tien jaar ‘virtual tours’ gaat het nu eindelijk veelvuldig ingezet worden door makelaars. De kosten zijn minimaal en de impact van video dringt nu pas echt door bij makelaars. Uiteraard niet die bewegende fotootjes op een niets-aan-de-hand-muziekje maar volledige rondleidingen door het pand op een interactieve wijze. De zelfgemaakte videootjes op telefoons gaan oprukken en zullen geaccepteerd worden, echter gaat dat alleen werken voor de budget-makelaar. Full Service makelaars komen daar niet mee weg en kiezen voor sublieme kwaliteit.
  • Google…
    In een eerder bericht op De Scherpe Pen schreef makelaar Marco van der Knaap er al over. Google komt. Ze gaan eerst praten met funda, mogelijk zelfs even samenwerken. Ze kijken de kunst van de Nederlandse markt af en slaan dan toe. Niet met een website als concurrentie, maar juist door integratie met al hun andere diensten. In Google Earth zal in het linker rijtje een extra optie komen: ‘For Sale’. Direkt zoeken op Te Koop staande woningen waar dan ook ter wereld. Met video, streetview en foto’s geïntegreerd. Alle gegevens worden transparant en inzichtelijk voor iedereen.
  • NVM, VBO, VastgoedPRO
    De brancheverenigingen zullen moeten gaan samenwerken. Ze gaan ieder een keuze maken voor het soort ondersteuning dat ze gaan geven. NVM zoekt het verder in marketing en consumentbenadering, VBO blijft zoeken naar wat ze eigenlijk willen en VastgoedPRO gaat de verbreding in maar kiest duidelijk voor de makelaar/taxateur in plaats van consumentgericht actief te zijn.
    Verder zou het maar zo kunnen dat de NVM zelfs met een agenten-model op de markt gaat komen.
  • Specialismen en niches
    Veel makelaars gaan hun sterke kant inzetten als specialisme. De business wordt in een niche gezocht en binnen die niche zal hij/zij dominant worden. Een groot stukje van een kleine taart is nog altijd meer dan een heel klein stukje van een grote taart. Daarnaast draagt dit bij aan realistische courtages, bewezen succes binnen de niche verantwoord een goede courtage.
  • Uurtje factuurtje
    De financiele dienstverleners hebben het al gemerkt, de betaalstructuur is drastisch overhoop gegooid door de AFM. Ook in de makelaardij gaan er meer deeldiensten komen die op uurbasis gefactureerd gaan worden. De consument krijgt op deze manier meer grip op welke dienst ze wel of niet wensen af te nemen. De consument weet beter wat er betaald wordt, de makelaar verkrijgt gegarandeerde inkomsten hiermee.
  • Sociale Media en makelaar 2.0
    Dat is zo voorspelbaar dat het hier geen betoog hoeft 🙂

De sleutelwoorden voor 2010 worden wat De Scherpe Pen betreft: samenwerken, kwaliteit, niches en transparantie.
Hoe denkt u er over? Hebben we een voorspelling gemist, of zitten we er faliekant naast? Deel uw visie met alle lezers van De Scherpe Pen. Wie weet waar dat toe gaat leiden!
Rest ons om alle lezers van De Scherpe Pen een onroerend goed 2010 toe te wensen!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+