De eerste spreker op het NSM congres vandaag is Joep Ketelaar, directeur van funda. Gelukkig was zijn onderwerp niet funda zelf, maar ging het over de trends die er te verwachten zijn in de makelaardij.

– trend 1 – ongepolijst
De consument wil geen gelikte verhalen meer, ze willen de werkelijkheid weten. Wie kent niet het grappige filmpje van Koefnoen?
Ook vinden kopers het prettig als ze ongestoord met de verkopers kunnen praten. Dus zonder het gepolijste verhaal van de makelaar.
Daarom zijn de open-huizen-routes ook zo populair, aangezien de makelaar er dan niet is.

– trend 2 – doe het zelf
Consumenten zullen zelf hun bijdrage gaan leveren aan de informatie. Het is niet alleen maar de makelaar die bepaalt welke informatie beschikbaar is. Consumenten kunnen dat zelf uitbreiden met fotos, film en recensie van de makelaar.

– trend 3 – transparantie
De gestelde vraag is: ‘Wat is de toegevoegde waarde van de makelaar’. Het antwoord daarop vergt meer tijd. Momenteel zit ik nog in de zaal bij het NSM4 symposium.

Joep Ketelaar kwam uiteraard ook met drie oplossingen om voordeel te halen uit de trends.
In het kort:
Makelaars zullen zich moeten gaan onderscheiden en specialiseren. Er moet zelfs een niche-markt gekozen worden. Daarmee een duidelijk stempel zettend op de eigen business.

Dat kan bijvoorbeeld door geografisch gezien de expert te worden. Maar dan wel Expert met hoofdletter E!

Misschien wel de belangrijkste tip die door de directeur van funda werd gegeven: blijf jezelf!

Kortom; het begin van het NSM4 is verhelderend en de toon is gezet!
Doe er uw voordeel mee.

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+