Selecteer een pagina

social-media-marketingNet zoals ‘retro’-kleding populair is, en classic cars in waarde vermeerderen, zijn er een aantal marketing principes die ‘verouderd’ lijken in deze snelle tijden. Alhoewel ook die principes over een tiental jaren nog steeds ‘in’ bljken te zijn.

Terwijl sociale media de regels van marketing en PR behoorlijk veranderen, in essentie is het alleen maar een andere manier van communiceren met dezelfde doelgroep. Het is daarom belangrijk dat een aantal fundamenten van de marketing niet vergeten worden, ondanks dat iedereen hun tijd spendeert met bloggen, vloggen en twitteren. Zaken zoals…:

Brand marketing – Consequent hetzelfde blijven uitstralen, ongeacht welk medium gebruikt wordt. Vaak wordt er dan alleen gedacht aan het hippe online gebeuren (waar iedereen het tegenwoordig over heeft). Toch moeten we ook de overige contactmomenten niet vergeten, zoals de telefonische begroeting of het Te Koop bord in de tuin. Ook dat maakt onderdeel uit van brand marketing.

De boodschap – het maakt niet uit hoever uw marketing reikt (print of online), zonder een duidelijke boodschap temidden van uw marketing bericht heeft het weinig zin. Waarom zouden ze met u willen werken? Waarin bent u anders? Hoe kunt u dat aantonen? In welk opzicht is uw aanbod verschillend? Uiteindelijk maken al die LinkedIn/Twitter/Hyves contacten niets uit als u geen duidelijke boodschap neerzet.

Zoek uw klanten op – net zoals de professionele mediaplanners heel veel tijd stoppen in het exact uitzoeken van het juiste moment om de radioreclame uit te zenden en op welke zender, of het plaatsen van de perfecte advertentie, moet u goed nadenken over uw online aanwezigheid. Waar wilt u online aanwezig zijn en waar niet? En vooral waarom! Meer is niet altijd beter. U moet weten waar uw doelgroep zich bevindt, want daar wilt u zich ook bevinden.
Sommigen sociale media bezoekers zullen het als negatief ervaren als u iets probeert te ‘verkopen’ op een ‘soiale meeting’. Het is een dunne lijn met LinkedIn/Hyves/YouTube en het adverteren aldaar, meningen zijn nog verdeeld en we zien wel waar het naar toe gaat. Hoe dan ook, overweeg de juiste plek voor uw reclame. U gaat toch geen advertentie voor een 2-sterren restaurant plaatsen in de daklozenkrant?

Visitekaartjes – ook al worden ze elektronisch uitgewisseld, vervangen door poken of te scannen met je iPhone, het doel is nog steeds hetzelfde. Consumenten moeten weten hoe en waar ze u kunnen bereiken. Zorg er dus voor dat ook uw online visitekaartjes goed toegankelijk zijn. Net zoals een goed in elkaar gezette handtekening onder uw email, met hyperlinks naar uw profiel op sociale media en een makkelijk te onthouden emailadres, echt bijdragen.
Laten we ook niet voorbijgaan aan wat voor veel mensen al overbodige informatie is, zoals faxnummer en vestigingsadres. Gebruik die ruimte voor uw LinkedIn profiel, Instant Message naam en aanverwante gegevens.

Bericht samenstellen – een goede struktuur en opbouw samen met goed geschreven tekst zal nooit verouderen. De dagen van de gladde, dure, 16 pagina’s tellende glossy zijn dan wel geteld, maar professioneel schrijven niet. Denk niet dat het schrijven in een online forum u vrijwaart van tiepvauten, inhoudelijk onderbouwen en goede grammatica. Natuurlijk kunt u prima uw eigen identiteit en mening uiten, maar wees altijd respectvol naar anderen. U weet immers nooit waar zij hun business gaan onderbrengen!
Ga ook niet overdrijven met informatie die niet geschikt, of ver verwijderd is van het onderwerp. Voor de geprinte media neemt men uren en uren de tijd om het te lezen, herlezen en te herschrijven. Iets wat bij een website of blog nogal snel vergeten wordt…

Ben ik misschien ouderwets? Ik verwacht van niet, aangezien de boodschap nog steeds hetzelfde is met marketing. Alleen de manier van het versrpeiden van het bericht is anders geworden, de fundamenten zijn er nog steeds.
Vergelijk het met het luisteren naar muziek. Van live, naar LP, taperecorder, cassettebandje, CD, MP3, streaming… De manier waarop mag dan anders zijn (en sommige muziek zelf ook), maar we luisteren nog steeds!

We zien wel wat er in de toekomst gaat gebeuren, als u zich maar niet laat betuttelen 😉

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+