Moddergevechten zijn weer populair

ModderGevecht-LMV-VBOWaar vinden makelaars tegenwoordig hun steun? Het houvast dat ze nodig hebben in roerige tijden, de rots in de branding. Er zijn een aantal opties, waarvan hier een paar in willekeurige volgorde: klanten, collega’s, branchevereniging, franchiseorganisatie, hypotheeknemers, familieleden. Kent u zelf nog wat voorbeelden?

Vergeet het maar, het is allemaal onjuist. Makelaars krijgen nergens meer steun, ze staan er alleen voor.

Klanten
Te duur! Makelaars kosten alleen maar geld en ze kunnen er niets van. Het mag duidelijk zijn dat er van de klant geen steun verwacht mag of kan worden.
Maar wie goed oplet ziet af en toe echt nog wel een tevreden klant voorbijkomen! Jammer dat daar zo weinig mee gedaan wordt. Welke makelaar heeft (echte!) testimonials op z’n website staan? Op funda kan men nog steeds geen ‘waarderingen’ of ‘ratings’ aan makelaars geven. De NVM is daar kennelijk bang voor, terwijl funda dit graag op hun site wil integreren. Sterker nog, de techniek hiervoor heeft funda al op de plank liggen.

Collega’s
Niet de andere (assistent)makelaars onder hetzelfde dak maar de collega’s van het kantoor een paar straten (of dorpen) verderop. Natuurlijk wordt er niet samengewerkt! Het is toch mijn concurrent? Stel je toch eens voor dat ik iets positiefs voor mijn concurrent zou doen. Gevaarlijk!
Dat dit klink-klare onzin is, is nog niet doorgedrongen bij de meesten. Tijdens het Nationaal Symposium Makelaardij in november 2009 was dit zelfs het onderwerp van het volledige evenement. Samenwerken moet juist wel, maakt elkaar sterk en verbeterd het algehele imago van de branche. Dat het werkt is duidelijk te zien in de meubelbranche, met de meubelboulevard als ultiem bewijs. Niet voor niets dat de auto-industrie dit concept inmiddels gekopieerd heeft. Wanneer gaan makelaars allemaal bij elkaar zitten en gezamenlijke reclamecampagnes voeren? Samenwerken schijnt moeilijk te liggen in de makelaardij.

Brancheverenigingen
Groot probleem. Hierop is de titel van deze blogpost dan ook gebaseerd. Als er ergens met modder gegooid wordt dan zijn het momenteel de brancheverenigingen wel. Oppervlakkig lijkt het alsof er wel samenwerking is. Funda (lees NVM) laat de LMV en VBO toe op hun platform voor het tonen van woningen. Maar voelen de VBO en LMV zich mogelijk nu toch bekocht? De getoonde woningen op funda verschijnen in een bepaalde volgorde, NVM altijd als eerste en meest uitgebreid. VBO en LMV hangen er maar wat achteraan met beperkingen. Consument ziet het verschil niet, NVM en funda hebben hier het meeste belang bij.

LMV gaat nu (eindelijk) fuseren met het RvT. Heeft even geduurd, maar als er lang genoeg doorgeduwd blijft worden gaat de deur ‘vanzelf’ open. Nog zo’n samenwerking is het NWWI. Hier zijn het NVM en VBO bij betrokken. Allemaal succesvol toch?

Achter de schermen blijkt het anders te zijn. Er worden afspraken gemaakt om geen berichtgevingen te doen over bepaalde pogingen tot samenwerken tussen al die verschillende organisaties en verbonden. Dan blijkt er iemand uit de school te klappen. Het VBO dit keer. Met negatieve sneer naar de ander. De ander (lees LMV) vind dat niet netjes, dus gaat dat maar even aan de grote klok hangen. Zoals al een keer eerder gesteld, wie met modder gooit wordt zelf vies.

Zolang de verenigingen die de belangen van de makelaars moeten behartigen zo blijven stoeien, hebben makelaars er niets aan. Het schaadt het imago, er is geen vooruitgang te boeken. Juist in tijden dat brancheverenigingen een houvast zouden moeten bieden voor makelaars en hun klanten gaan ze voor eigenbelang.

Franchiseorganisaties
Hier valt het ook al zwaar! De grootste franchiseorganisatie (in NL) in de makelaardij, ERA, heeft vele kantoren zien vertrekken, sluiten of zelfs zien failleren. Een veelgehoorde klacht van de ERA kantoren zelf is het ontbreken van de meerwaarde. Dat is ook ERA niet ontgaan, waar hard gewerkt wordt aan een ommezwaai. Het inzetten en faciliteren van een ERA-blog is daar een uitstekend voorbeeld van. Het is positief om te melden dat er een gedegen aantal kantoren actief bezig zijn om hun blog vorm en inhoud te geven.

RE/MAX heeft zo ook zijn tegenslagen te verwerken gehad. Hier is ook het aantal aangesloten kantoren drastisch gedaald en is zelfs de masterfranchise van hand gewisseld.

Century21 en Coldwell Banker komen beide eigenlijk nog steeds niet goed van de grond.
Het houvast voor bij franchise-organisaties aangesloten kantoren is niet evident.

Hypotheeknemers
Nog zo’n groep waar makelaars niet op kunnen bouwen. Met een gesloten portemonnee bij hypotheeknemers valt er voor de consument geen hypotheek te sluiten overeenkomstig hun wensen. Kopers zijn genoodzaakt kleiner te gaan kopen dan gewenst. Die wachten dus liever wat langer. U kent die vicieuze cirkel wel.
Ondertussen blijven ze zeggen dat ze er alles aan doen om zoveel mogen hypotheken te verstrekken… Jaja. De consument en de makelaars weten wel beter!

Familieleden
Dat is waarschijnlijk de enige groep waar makelaars echte steun en toeverlaat kunnen vinden. Alhoewel er op elk feestje of andere bijeenkomst keer op keer uitgelegd moet worden hoe het toch kan dat het zo slecht gaat met de makelaardij.

Modder
Er wordt echt overal met modder gegooid. Achterklap en roddel helpen daar lekker bij.
Voorbeeld? Hierboven staat het verhaal van de brancheverenigingen al lekker breed uitgemeten. Zie ook deze eerdere voorspelling. Dan zijn er de software bedrijven die ook lekker bezig zijn. RealWorks (NVM) en Yes-Co zijn aan het zwartepieten geslagen. Laatste voorbeeld is op het vlak van 2.0 trainingen. Het bedrijfje dedomo maakt afspraken met makelaars waarbij ze zich voordoen als ‘makelaar 2.0‘, waarvan de meeste makelaars wel weten dat Jannetta Dorsman daar achter zit.

Conclusie
In een markt waar iedereen het al zwaar heeft is het juist van belang om er gezamenlijk de schouders onder te zetten. Met modder gooien maakt het allemaal smeriger dan het al is (in de ogen van de consument). Het effect daarvan is minder dan nul. Alles positief te blijven benaderen, iedereen zijn kans te gunnen, dat is wel effectief.

Wanneer makelaars, brancheverenigingen (oud en nieuw), softwarefabrikanten en opleiders met elkaar gaan bakkeleien zijn er twee partijen het haasje. De consument en de makelaar. De vraag die blijft: waar komt de business nu daadwerkelijk vandaan?


The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

3 Reacties

  1. Ik kom uit het “echte” bedrijfsleven en heb al 2 keer meegemaakt dat in mijn dienstbetrekking wij met collega’s fuseerden, met als gevolg een betere marge, minder kosten en een betere positie naar de fabrikant.

    Het zou zo mooi zijn dat makelaars eens begonnen elkaar wat te gunnen en op bepaalde vlakke samen te werken. Nee, wij makelaars gunnen elkaar niets, we ruziën nog om de korting op een credit-nota (denkt goed na)

    Heb ooit eens geprobeerd om gezamenlijk een open-huizenroute te organiseren, 2 van de 3 deden mee. Gevolg dat klanten ons vroegen, waarom doet x niet mee, het is zo’n goed initiatief!

    Kortom, het is beter met elkaar te werken dan tegen elkaar, we kunnen toch niet alle klanten bedienen, maar metelkaar hou je wel de marge’s op niveau!

    reageren
  2. Wat zou het mooi zijn als de makelaars opstonden en gezamenlijka acties gingen organiseren. Wat zonde van onze tijd deze berichtgeving..

    reageren
    • Het zou inderdaad geweldig zijn als makelaars, in het algemeen, de samenwerking aangaan. Als ik me niet vergis is dat in Midden-Zeeland al aan de gang.

      Marco, kan je daar meer over vertellen?

      reageren

Geef een reactie

Google+