In de juni versie van het vakblad Vastgoed (2009) staat een interessant artikel. Het kopt dat makelaars onmisbaar zijn en dat de consument de makelaar te duur vindt.
Dat wordt allemaal onderbouwd met cijfers links en rechts. Maar liefst 550 Nederlanders zijn daarvoor ondervraagd. Spijtig dat enkel ‘ruim de helft’ ervaring heeft gehad met een makelaar. Dus iets minder dan de helft heeft geen ervaring gehad met een makelaar en toch worden die resultaten meegenomen in het onderzoek. Vaag!
Bijna 4 op 5 Nederlanders geeft de voorkeur aan een ‘Full Service’ makelaar. Toch wordt er gesteld dat de makelaars te duur zijn. Misschien kort door de bocht, maar een mogelijke conclusie kan dus zijn dat Nederlanders wel een makelaar willen gebruiken bij de aan- of verkoop van een woning, maar er niet voor wil betalen. Herkent u zich daar in?
Een andere mogelijkheid is dat de makelaar geen waar voor z’n geld levert. De klant verwacht iets anders (of beters) dan wat de makelaar levert, of gecommuniceerd heeft. Het zal niet voor niets zijn dat het imago van de makelaar nog steeds niet goed is. Het feit dat 2/3 van de klanten niet meer weet of danwel bij welke makelaarsvereniging de eigen makelaar aangesloten was spreekt boekdelen.
Makelaars communiceren klaarblijkelijk slecht. In elk geval niet goed genoeg. De arrogantie van de jaren 70 ijlt nog steeds door in de 21e eeuw. Maar ook de klant valt wat te verwijten. Worden er wel duidelijke afspraken gemaakt? Weet u -de klant- wel wat de makelaar voor u gaat doen? Ook daar blijkt uit het onderzoek van Vastgoed dat de klant meestal voor de-eerste-de-beste makelaar kiest. Slechts 25% gaat ‘shoppen’ naar een makelaar.
Bij het zoeken naar een nieuwe energieleverancier, of een dvd-home-cinema-set wordt stad en land bewogen om de beste en de goedkoopste te vinden, voor een relatief kleine uitgave. Echter, bij de aan- of verkoop van een woning, dan praten we dus over serieus geld, gaat de klant met de-eerste-de-beste makelaar in zee….
Gebaseerd op dit onderzoek in de Vastgoed zou ik dus zeggen: Ga shoppen! Nodig meerdere makelaars uit voor een goed gesprek. Laat de makelaar u vertellen wat hij/zij gaat doen voor u en tegen welke kosten. Ga de dienstverlening maar eens vergelijken en u zult verschillen zien waar u nog nooit bij stil heeft gestaan.
Niet iedere makelaar levert dezelfde diensten, laat staan dezelfde kwaliteit in de dienstverlening of de communicatie met u.
Ben benieuwd hoe de resultaten van het onderzoek volgend jaar zullen zijn…
Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)
- Hoe technologie en automatisering de toekomst van de makelaardij gaat veranderen - 23 juni 2018
- De Call to Action wordt niet optimaal benut - 20 november 2017
- Marketing Pitches – Genomineerden Vastgoed Woningmakelaar van het Jaar 2017 - 10 november 2017
Wat ik nooit gesnapt heb is dat het percentage dat gevraagd word voor de gehele prijs gelijk is. Stimuleert dit de makelaar echt zijn best te doen?! Wel nee. Terwijl ik, als verkoper, een laag percentage zou willen betalen voor, zeg, de eerste ton die sowieso gehaald word. Bij de laatste duizendjes zou ik echter bereid zijn 25% en misschien wel 50% te betalen want daar laat de makelaar echt zijn waarde zien. Nu is er echter nauwelijks een stimulans. Voor 20 Euro een extra 1000 Euro verkoopprijs realiseren is toch een stimulans van helemaal niks?! IK zou er in elk geval niet alles voor uit de kast trekken om nog een paar duizend Euro meer voor mijn klant te vangen.
Leuke feedback Rene, dank je!
Er zijn zeker betere manieren om makelaars te betalen. Zeker als je kijkt naar de ‘waarde’ die ze brengen bij een transactie.
Persoonlijk ben ik groot voorstander van variabele courtage op basis van prestatie/succes.
Als je door je klant als “te duur” wordt ervaren, dan lever je niet voldoende toegevoegde waarde. Helaas blijft dan over dat er geconcurreerd wordt op prijs.