Imagebuilding en verkoopstyling

Imagebuilding en verkoopstyling

Onlangs las ik een driedelige blogserie over imagoschade. De impact van internet is daarbij enorm. Door de anonimiteit van dit medium kun je tonen of roepen wat je wilt en daarmee bedoeld of onbedoeld iets of iemand maken of breken.  

Smetje
Het gevolg van de meest recente gebeurtenissen rondom enkele Nederlandse coryfeeën is dat onze polderberoemdheid Marco op zijn minst een smetje heeft opgelopen en woekerpolisverkoper Dirk een paria is geworden binnen de financiële wereld.  
En dan hebben we nog Jaap. Ik denk dat, net als Marco en Dirk, Hans van Jaap ook wat minder lekker heeft geslapen de laatste tijd. ‘Toekomst Jaap na DSB’, kopten de berichten. Hot news natuurlijk te midden van alle reuring rond het gezonken DSB schip. Zo stond DSB aan de basis van Jaap.nl en is (of moet ik zeggen was?) het bedrijf nog altijd grootaandeelhouder met zo’n 40 procent. Er zullen nu vast wel wat twijfels zijn gerezen bij (potentiële) klanten van Jaap. Adverteren bij Jaap? Ik zou  het op dit moment niet durven.

Daar bovenop komen nog de negatieve berichten over de waardebepalingen van woningen. De verkoopprijzen van Jaap blijken volgens de nieuwsberichten niet te kloppen. Ik heb het zelf meteen een keer uitgeprobeerd. Bij de eerste de beste klik op een woning en een check bij de website van de makelaar waar de woning in de verkoop stond, ging het al mis: een verschil van tonnen! Oeps, het zal je huis maar zijn…

Als berichten als deze gaan rondzingen, zijn ze niet zo snel uit geheugens van lezers te poetsen. Een eenmaal opgelopen imagodeuk wordt niet zo snel gerepareerd. Het gevaar is dat de eenmaal ontstane indruk beklijft en blijft.

Zwijnenstallen
Het fenomeen imagoschade kun je dus gemakkelijk doortrekken naar vastgoed. Bij Van Dale staat over imago: image [immitsj] het; o -s indruk die de buitenwereld heeft van iemand of iets.
Die buitenwereld kan via internet, naar bleek, niet alleen verkeerde prijskaartjes op woningen krijgen voorgeschoteld, maar ook de meest gruwelijke foto’s. Op Funda en andere woningsites tref ik nog steeds beelden aan die ernstige schade aan huizen toebrengen. Ik zie er overbelichte, onderbelichte en wazige foto’s. Foto’s van achterstallig onderhoud, van slecht onderhouden tuinen met kniehoog onkruid en van zwijnenstallen met rondslingerend wasgoed en vuile vaat. De eindverantwoordelijken voor deze imagoschade? De verkopers.

Voor Marco, Dirk en Jaap, die ook verantwoordelijk zijn voor hun eigen daden of gebrek daaraan, zal het nog wel even duren voordat hun imago’s weer wat zijn opgepoetst. Voor een huis is het nooit te laat voor een goede indruk. Die kun je morgen al maken met de hulp van een professionele verkoopstylist. En staat je huis daarna knap te pronken op internet, dan is de kijker die vorige indruk allang vergeten, want: what you see is what you get. Imago gered!

The following two tabs change content below.
Ingrid van der Aa is oprichter en eigenaar van de Styling Concepts Group, de overkoepelende organisatie voor het TrainingsCentrum Vastgoedstyling en Woningpresentatie en het Landelijk Netwerk Verkoopstylisten® - het LNV®. Dit eerste trainingscentrum in het vakgebied van vastgoedstyling in de Benelux is een erkend opleidingsinstituut en heeft inmiddels vele professionals afgeleverd. Leden van het LNV®, het oudste en grootste netwerk van volledig opgeleide vastgoedstylisten in Nederland, verlenen diensten aan ondermeer makelaars, huiseigenaren, projectontwikkelaars en woningcorporaties. Deze partijen hebben één gezamenlijk doel: woningen sneller verkopen tegen een zo hoog mogelijke vraagprijs.

Laatste berichten van Ingrid van der Aa (toon alles)

1 reactie

Geef een reactie

Google+