Houding – het begin van succes

Waar vind ik succes?Er zijn meerdere zaken voor nodig om succesvol te worden. Uiteraard valt daar over te discussieren (plaats maar een reactie), echter is het volgende lijstje (afkomstig van dit blog) er een waar ik me zeker in kan vinden.

  1. Houding
  2. Benadering
  3. Visie
  4. Doelen
  5. Strategie
  6. Uitvoering

Het zal duidelijk zijn dat de meeste tijd, dus ook aandacht, uitgaat naar de uitvoering. Immers, daar is het waar het gebeurt, of niet dan? Er wordt gemieren**kt over de beste foto voor op de website, wel of geen ronde vraagprijs in plaats van de psychologische prijstelling (€9,99 is gewoon 10 euro mensen!) en veel meer.

Let op: niemand is ooit succesvol geworden vanwege een goede uitvoering, meestal gelezen in een management boek.

De strategie bepaalt wat er uitgevoerd gaat worden. De strategie overschaduwt de uitvoering en is belangrijker voor het wel of niet succesvol worden. Maar hoe bepaalt u uw strategie als er geen doel is? Is strategie keuzes maken op goed geluk? Of bepaalt u de strategie op basis van gestelde doelen.
Wanneer de doelen niet aansluiten bij het grotere geheel, wat dan? Mislukking? Zonder visie is er geen richting, geen passie.

Aan al die zaken wordt nog wel wat aandacht besteed. Meestal in een businessplan wat ergens stof staat te happen. Even tussendoor, wanneer heeft u voor het laatst uw businessplan gelezen en herzien/bijgesteld?

Neem de eerste twee punten. Hoeveel tijd wordt daar eigenlijk echt aan besteed, gezien de tijd die er allemaal al besteed wordt aan wat hierboven staat. Daar horen we eigenlijk nooit wat over, maar laten we er eens wat beter naar gaan kijken.

Met de benadering wordt vormgegeven aan uw carrière en hoe u tegen projecten en taken aankijkt. Hoeveel leest u, hoe houdt u uw marktomgeving in de gaten, gebruikt u uw onderbuikgevoel of wordt alles uitvoerig getest en gemeten?
Iedereen heeft zijn eigen stijl. Als die stijl niet aansluit bij de rest dan is de impact van visie, doelen, strategie en uitvoering bij voorbaat al minder effectief.

Wanneer heeft u voor het laatst een fout of blunder toegegeven? Heeft u op basis daarvan een drastische koerswijziging doorgevoerd? Pijnlijke vraag waarschijnlijk…

Hoe is uw houdingDe basis voor uw succes is uw houding. Hoe gaat u met uw klanten om, welke houding heeft u. Straalt u hetzelfde uit en ziet uw klant dat ook zo? Wat is houding als er problemen ontstaan?
Nog een paar van die gemene vragen die betrekking hebben op uw houding:

  • Hoe gaat u om met een mislukking
  • Wanneer trekt u de stop er uit, waar ligt de grens
  • Hoe gaat u om met uw concurrentie
  • Welke persoonlijkheid hebben de mensen met wie u werkt
  • Hoe is het om voor u te werken, is dat een bewuste keuze
  • Als niemand oplet, wat voor beslissingen maakt u dan

Wees eerlijk naar uzelf, kijk of de antwoorden die u hierboven hebt gegeven ook daadwerkelijk de antwoorden zijn van wie u bent of wilt zijn. Bepalen ze uw houding, of bepaalt uw houding de antwoorden?

Want als uw houding en benadering een rotzooitje zijn, dan is het succes nog ver te zoeken. Zelfs al is de uitvoering nog zo gelikt omdat daar alle tijd aan besteed is… Besteed uw tijd dus daar waar het een verschil maakt. Het gaat tenslotte om uw succes!

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

Laatste berichten van Han Tuttel (toon alles)

Trackbacks/Pingbacks

  1. De Scherpe Pen Wat zijn de zes geheimen van invloed | - [...] beweert, handel daar dan ook naar zodat uw klant de bevestiging krijgt. Zie ook de blog post over ‘houding’.…
  2. be-tuttel-d!| Presteren is geen toeval maar een wet | Han Tuttel | - [...] een prestatie. Afhankelijk van de gewenste prestatie kan dat ook succes tot gevolg hebben. Zoals in deze blogpost al…

Geef een reactie

Google+