Onderzoek: werkt het ook?Om woningen en gebouwen goed te kunnen promoten is het natuurlijk belangrijk om de markt goed te kennen. Wat is in trek en hoe oriënteren mensen zich op een woning?

Daar weten jullie makelaars natuurlijk alles vanaf. Toch is het interessant om een spiegel te krijgen van een communicatiekundige. Nu moet ik erkennen dat onderzoekmethodieken niet mijn ding zijn, maar gelukkig: mijn collega’s zijn slimme jongens (de meisjes ook natuurlijk). En een van hen (Wiebe de Ridder) is een onderzoeker in hart en nieren. Nee hij studeert geen medische biologie, maar onderzoekt de woningmarkt vanuit de communicatie-invalshoek en schrijft daar interessante dingen over. Hierbij zijn laatste blog daarover.

Onderzoek wijst uit…
De Wijde Blik deed hier uitgebreid onderzoek naar bij de gebiedsmarketing van een nieuw te ontwikkelen wijk in de Randstad. In eerdere blogs over ‘clusteranalyes’ en ‘innovatie en marktonderzoek’ beschreef ik verschillende manieren van woningmarktonderzoek. Een ander interessant onderzoek is het Woonkennis Jaarrapport 2009. Interessante informatie over hoe mensen zoeken naar een woning.

Doe beide!
Het internet is inmiddels enorm belangrijk geworden als kanaal. Toch blijkt uit eigen onderzoek dat consumenten nog steeds belang hechten aan traditionele communicatiemiddelen. Zoals bouwborden en brochures. Breng de boodschap over met een goede afstemming tussen offline- en onlinemiddelen.

Een verhaal met inhoud
Maar communicatiemiddelen zijn niet zaligmakend. De inhoud moet het verschil maken. Uit een ander onderzoek blijkt dat het aanbod vaak niet aansluit op de vraag. Zo willen 370.000 stadsbewoners met een bovenmodaal inkomen de stad verlaten. Zij kiezen voor groen, water en recreatiemogelijkheden boven stedelijke voorzieningen. Projecten moeten vooral inhoudelijk die behoefte bevredigen.

Kortom
Onderzoek dus bij projecten welke voorzieningen de doelgroep belangrijk vindt. Creëer deze en gebruik het als pijlers in de gebiedspromotie. Vertel het met de inhoud, op de juiste plek en op het juiste moment.

The following two tabs change content below.
Bouwjaar: 1981. Wordt waargenomen in Amsterdam en omschreven als passievol, ruimdenkend en creatief. Een idealist met humor. Werkt als consultant online en crossmedia voor De Wijde Blik Communicatieadvies. Doet daar dingen in de RO: online brandmanagement, PR2.0, webcare, e-participatie en natuurlijk van alles met 'social media'. Af en toe leert hij via workshops of blogposts anderen zijn trucs. Vind ie leuk om te doen, mensen helpen. Klimt daarnaast graag in de pen. Soms spontaan, meestal betaald, maar altijd hobby. Krijg je geen genoeg van zijn teksten? Volg dan zijn spoor op Twitter... #hijbijtniet

Laatste berichten van Michiel Daalmans (toon alles)

Google+