DatingSiteAl weken ben ik aan het snuffelen op de grootste datingsite van Nederland. Wat een leuk vermaak! Je scant de foto’s van de koppies, gaat af op je eerste indruk, klikt aan en leest het profiel.
De website blijkt goed in elkaar te zitten. Je zoekt op provincie of op woonplaats. Gebruikers van de website die wat extra hebben geïnvesteerd in hun profilering, staan bovenaan. Dat zegt overigens niets over de persoon zelf. De bovenste is niet altijd de beste, merk ik als ervaren bezoeker.

Grote mannen
Dan kom ik hém tegen. Hij ziet er wel goed uit op de foto, voor wat ik er van kan zien. Zijn gezicht gaat schuil achter een wilde bos haar. Pretogen kijken mij aan vanonder de warrige blonde krullen op zijn voorhoofd. Mijn nieuwsgierigheid wordt geprikkeld en ik klik. Zijn profiel verschijnt. De plaats waar hij woont bevalt me in ieder geval. Ik lees verder en ook zijn omvang (ik val op grote mannen) en inhoud (de binnenkant wil ook wat) passen wel bij mij. Niet perfect, maar wie niet waagt die niet wint.

Ik durf de stap te wagen, leg contact en maak een afspraak. We gaan een hapje eten. Spannend! Hoe zou hij er driedimensionaal uitzien? Voldoet hij wel aan mijn verwachtingen? Zal de klik er zijn?

D-day
D-day is aangebroken. Ik rijd richting plek van de afspraak en herken hem van verre. We schudden elkaar de hand. Vorsende blikken. Ik kijk in een grauw gezicht. Als hij glimlacht zie ik door nicotine verkleurde tanden. Zijn jasje hangt flodderig om hem heen. Vrouwen kijken naar handen en schoenen. Zo ook ik. De randjes onder zijn nagels verraden noeste tuinarbeid of een kapotte douche. Dat laatste zou de zurige walm die mij plotseling bereikt kunnen verklaren. De neuzen van zijn schoenen zijn kaal, evenals zijn kruin.

We drinken een snel kopje thee. ‘Nee, samen eten lukt helaas vanavond niet,’ hoor ik mezelf zeggen. Ik steek nog even mijn hand op en rijd weg. Mijn banden gieren.

Wat moet dit verhaal op deze plek, vraagt u zich af.

Driedelig grijs
Op 19 november sprak Joep Ketelaar, algemeen directeur van Funda, tijdens het Nationaal Symposium Makelaardij, over ‘ongepolijst’. Ik zat erbij en ik keek ernaar. Het zou de nieuwe trend worden, overgewaaid uit de VS. Weg met de makelaars in driedelig grijs met camelkleurige glimmend gepoetste schoenen. Weg met de Koefnoen-achtige types. Weg met de gepimpte huizen. Back to Basics moeten we binnen de woningmarkt. Kom gerust in je vlotte kloffie.  Laat de troep maar de troep in het huis. Laat gerust het gedateerde douchecelletje zien. Repareer maar geen achterstallig onderhoud. Nee, we moeten de rauwe werkelijkheid laten zien.

Mee eens? Ik niet! Krijg je een slechte indruk, dan loop je weg. Nee, dan rén je weg. Om vervolgens nooit meer terug te keren.

Het moge duidelijk zijn dat mijn verhaal op fictie berust. Een metafoor. Funda als datingsite.

The following two tabs change content below.
Ingrid van der Aa is oprichter en eigenaar van de Styling Concepts Group, de overkoepelende organisatie voor het TrainingsCentrum Vastgoedstyling en Woningpresentatie en het Landelijk Netwerk Verkoopstylisten® - het LNV®. Dit eerste trainingscentrum in het vakgebied van vastgoedstyling in de Benelux is een erkend opleidingsinstituut en heeft inmiddels vele professionals afgeleverd. Leden van het LNV®, het oudste en grootste netwerk van volledig opgeleide vastgoedstylisten in Nederland, verlenen diensten aan ondermeer makelaars, huiseigenaren, projectontwikkelaars en woningcorporaties. Deze partijen hebben één gezamenlijk doel: woningen sneller verkopen tegen een zo hoog mogelijke vraagprijs.

Laatste berichten van Ingrid van der Aa (toon alles)

Google+