Selecteer een pagina

3-redenenOmzetten bij makelaars lopen terug, zijn gedaald of staan zelfs op nul. Het is een brute tijd.
En dan moet ik toch denken aan het feit dat alle business die u doet gebaseerd is op de mensen die u nu kent. In het Engels kan dat ook beschreven worden als It takes contacts to make contracts.

Maar daar kan wat aan gedaan worden! De oplossing is zo simpel als 1, 2, 3. Simpel, niet eenvoudig…

Er worden elke dag nog woningen gekocht en verkocht. Er zijn maar drie redenen waarom de klant u niet heeft gekozen.

Reden 1 – Zij hebben niet aan u gedacht
Wat doen uw vrienden, kennissen, klanten uit het verleden, vrienden van vrienden en onbekenden als ze een makelaar moeten kiezen?
Ze vragen iemand die ze kennen naar een betrouwbare en goede makelaar. Of, ze nemen contact op met de eerste makelaar waar ze aan denken, misschien ook de tweede.
Hoe dan ook, als u niet die 1e of 2e persoon bent, vergeet het dan maar!

In dit geval is het ‘top of mind’ waar het om gaat, waar u hard(er) aan moet werken. U moet dus ‘bekender’ worden dan uw concurrenten.

FlipperkastReden 2 – U wist niet dat zij dachten aan kopen/verkopen.
Makelaars die altijd her-en-der zijn komen vaker in aanraking met geluk, sommigen noemen het stom toeval. Ik sluit me aan bij het Flipperkast effect.

Echte makelaars doen hun pyjama en computer uit en gaan ‘buiten spelen’. Weg van dat bureau! Terwijl ze buiten contacten leggen, van persoon-naar-persoon of via de telefoon wordt er geconverseerd. Connecties worden gelegd, passie en kennis worden gedeeld.

Een simpel rekensommetje:
0 contacten + 0 gesprekken + 0 ontdekkingen + 0 mogelijkheden tot dienstverlening = GEEN business.
De vraag is dus – hoeveel tijd besteed u MET mensen die niet ook met de makelaardij bezig zijn? Uw antwoord is met grote zekerheid: te weinig.

Neem en maak de tijd om uzelf te omringen met mensen die dezelfde activiteiten en interesses met u delen. Mensen verwijzen alleen door naar personen die ze mogen en vertrouwen. Mensen vertrouwen alleen personen die dezelfde interesses hebben als zijzelf.

Ga dus dat kantoor uit. Hoe meer hoe beter!

Reden 3 – U had een kans, maar een andere makelaar werd verkozen
Dat is goed nieuws! U was immers uitgenodigd voor ‘het feestje’. Niemand wint altijd. De sleutel hierbij is om te ontdekken of achterhalen waarom u niet gekozen werd. Maak aanpassingen en verbeteringen gebaseerd op die informatie.

Maar wat u ook doet, maak de klant nooit voor ‘dom’ uit, zorg ervoor dat u weet wat u moet doen om het te verbeteren. En doe het dan ook.

Welke van de drie redenen liggen er bij u aan ten grondslag? Misschien wel alle drie. Om dat te realiseren valt nog wel mee.
Het zware is dat u nu moet beslissen of u er echt iets aan wilt doen. Beter. Meer charisma. Consequenter. Bewust en persoonlijk. Raak vertrouwd met het niet vertrouwd zijn.

Goed, als u dit nog steeds leest, petje af. U bent slim. U bent sterk en daadkrachtig. U bent op de goede weg!

het einde begin

The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.
Google+