Selecteer een pagina

test-maak-jij-een-goede-eerste-indrukAls accountmanager, netwerker, manager of wie dan ook krijg je nooit een tweede kans voor een eerste indruk. Het idee dat de eerste indruk cruciaal is wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. Roos Vonk schreef daar een onderhoudend en inspirerend boek over: ‘De Eerste Indruk’.

Probeer de volgende persoon eens te beschrijven: intelligent, ijverig, impulsief, kritsch, koppig, jaloer. Ok, neem je tijd en beschrijf deze persoon ( aantal steekwoorden op papier)…..

Als je dit gedaan hebt beschrijf de volgende persoon: jaloers, koppig, kritisch, impulsief, ijverig, intelligent OK, neem je tijd en beschrijf deze persoon ( aantal steekwoorden op papier)…..

Wat valt je op?
De eerste persoon wordt heel anders beschreven dan de tweede persoon. Precies dezelfde kenmerken maar in omgekeerde volgorde.

Voorbeeld: het kenmerk kritisch kun je zowel positief als negatief uitleggen.Hoe kritisch wordt uitgelegd wordt bepaald door de kenmerken aan het begin. In combinatie met intelligent krijgt kritisch een positieve lading. In combinatie met koppig komt een negatief beeld in je op. Kortom de eerste indruk is een cruciale. Het is de kapstok waaraan alles wordt opgehangen.

Wordt je gezien als onbetrouwbaar, dan kun je een hoop doen om dat beeld te veranderen maar dat is erg lastig. Sterker nog, hele aardige daden worden veelal nog negatief uitgelegd. ‘hij doet zo aardig tegen mij, moet hij wat van mij?’. Van negatief naar positief is erg moeilijk.

Andersom: van positief naar negatief is zo gepiept. Hij of zij leek heel erg aardig, meelevend, een fijn mens. Als dat in de volgende bespreking, het volgende gesprek teniet wordt gedaan door een verkeerde actie, dan is het kwaad snel geschied. ‘ Blijkbaar heb ik mij toch vergist in hem of haar“.

Gaat het echter om bekwaamheden of talenten dan is het net omgekeerd. Iemand wint een groot tennistoernooi en laat zien dan hij over grote talenten beschikt.Stel dat deze persoon de volgende keer minder presteert dan zijn de mensen niet direct negatief. ‘Hij zal wel een slechte dag hebben gehad’. Een positieve eerste indruk van een talent zal niet direct omslaan.

The following two tabs change content below.
Expert op het gebied van Oplossingsgericht Management.

Laatste berichten van Joris van Roessel (toon alles)

Google+