Consumentenbond: Wel of Geen makelaar?

ConsumentenbondIn de consumentengids van december staat een artikel genaamd “Makelaars inschakelen of niet?”. Een vaste lezer van De Scherpe Pen heeft dit artikel aan een grondig onderzoek onderworpen. In een brief aan de Consumentenbond laat hij zijn bevindingen weten.

De Scherpe Pen is gevraagd om de brief eveneens te plaatsen, bij deze!


Aan de Consumentenbond
n.a.v. uw artikel “Makelaar inschakelen of niet?”

Geachte heer Friederichs,

Wat is dat toch met consumentenorganisaties, wanneer er makelaarsdiensten worden besproken. Vandaag lees ik in de consumentengids van December “Makelaar inschakelen of niet?” De kop suggereert dat het hier een gedegen onderzoek betreft. Gretig lezen we verder. De subkop maakt ons niet wijzer. Zelf (ver)kopen kan geld opleveren, maar ook kosten. De rest van het stuk is redelijk inhoudsloos. Er wordt wat gewikt en gewogen, maar goede onderbouwing ontbreekt. Er wordt een “deskundige” geciteerd, maar helaas betreft dit de VEH, ook een consumentenorganisatie. Als laatste wordt het stuk onderbouwd met 2 voorbeelden.

Als eerste een particuliere aankoper die claimt 10% van de vraagprijs af te hebben gekregen zonder hulp van een makelaar. Het wordt echter totaal niet onderzocht hoe de woning geprijsd stond en in welke prijsklasse. (In de ene woning zit meer ruimte dan de ander). Helaas, dit antwoord kan de Consumentenbond ons niet geven. De koper is tevreden. Logisch! Hij wordt gevraagd zijn eigen inspanningen te beoordelen.

Het tweede voorbeeld is van een verkoper. Zij schakelt een makelaar in, waarvan niet wordt vermeld tot welke branchevereniging deze behoort. Ook is het niet duidelijk in welke prijsklasse deze woning valt en of de vraagprijs hoog of scherp is. De makelaar plaatst de woning op Funda als tophuis (dus NVM), en wordt aangekocht door een andere makelaar. Het eerste bod is 20% onder de vraagprijs. Het eindvoorstel wordt niet genoemd. De verkoopster eindigt het relaas: “…het blijft schimmig wat makelaars onderling bespreken. Het zou best kunnen dat hij met de aankopende makelaar een prijsafspraak heeft gemaakt.” Hier eindigt overigens het hele onderzoek van de Consumentenbond.

Dat is nog al wat! Met deze beschuldiging. Zonder scrupules wordt er geëindigd met de zwaarste aantijging die je aan het adres van de makelaar kan geven. “Onbetrouwbaar en zwaar onder de prijs verkocht”. Dat is het uiteindelijke oordeel dat blijft hangen. Denkt de Consumentenbond nu echt dat makelaars het maar op een akkoordje gooien? Dat er geen concurrentie is in deze branche?

Uiteindelijk wordt de kantlijn van het artikel opgesierd met Tips voor de doe-het-zelver. Dit maakt het uiteindelijke doel van het artikel duidelijk, zonder dat het geconcludeerd wordt.

Een bijzonder slecht stuk met een onduidelijke boodschap. Onderbouwd met 2 voorbeelden die men doorgaans in de kroeg hoort en geen onderzoek bij vakverenigingen zoals NVM, VBO en LMV. Beter was het geweest de kantlijn te gebruiken voor tips om je makelaar uit te kiezen. Hoe weet je als consument welke makelaar betrouwbaar is en welke garanties krijg je bij verkopen via een professionele partij. Ook was het goed geweest stil te staan bij de gevaren van doe-het-zelf aan- en verkopen. Het zal niet de eerste keer zijn dat een particuliere verkoper tal van financiële beslissingen heeft gemaakt op basis van een zelf geknutseld koopcontract, waarmee de koop uiteindelijk niet doorgaat en de verkoper met dubbele lasten laat zitten. Of de doe-het-zelf koper die twintig of dertig duizend euro teveel betaalt, omdat hij een paar duizend euro op zijn makelaar wilde besparen.

Een koper kocht een woning in Zaandam met een contract van de notaris. In de voorwaarden was opgenomen dat de koper geen enkele aanspraak kon maken op verborgen gebreken, zwam, schimmel, houtworm, boktor en fundering. Door slechts 1 woordje in de koopakte te wijzigen had een bepaald artikel een compleet andere betekenis gekregen.

Eigen Woning - DasselaarNatuurlijk zijn mensen vrij om zelf hun woning te (ver)kopen. Feit is dat de meeste mensen dit niet frequent doen. Ze zijn niet of nauwelijks op de hoogte van de valkuilen, ontbindingsmogelijkheden, prijsstelling, modegrillen en contractuele mogelijkheden. Ze hebben emotionele binding met hun aan- of verkoop. Hierdoor denken ze niet objectief en betaalt men vaak de hoofdprijs. Daarbij vergist men zich in de kosten en moeite aangaande de presentatie, de styling, de rondleidingen, nabellen, bereikbaarheid, etc. Alleen als je daar goed over hebt nagedacht, juridische kennis hebt en een commerciële inslag, ben je mijn inziens geschikt de belangrijkste (ver)koop van je leven, zelf te begeleiden.

Wilt u weten hoe het werkelijk toegaat in een makelaarskantoor? Ik nodig u van harte uit bij Westfries Goed Makelaars & Adviseurs. Ik weet zeker dat ik u kan overtuigen van de meerwaarde van de makelaar.

Met vriendelijke Groet,

Ramon Stoffer
Westfries Goed


Ramon, bedankt dat je jouw geweldige reactie naar de Consumentenbond met ons allen wil delen via De Scherpe Pen. Reacties op de brief van de heer Stoffer zijn welkom, ook van de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis uiteraard.


The following two tabs change content below.
Grondlegger van de De Scherpe Pen waar hij samen met andere bloggers kritisch over de makelaardij schrijft. Oprichter van de vergelijkingssite voor makelaars WieisdeBesteMakelaar.nl waarmee hij zowel consumenten als makelaars ondersteunt.

4 Reacties

  1. Om het artikel maar even officieel af te sluiten: De consumentenbond zwijgt in alle talen. Op het moment dat een ondernemer niet reageert op een schrijven van een klant staat men (terecht) op haar achterste benen, maar zelf heeft de Consumentenbond totaal geen moeite lastige dialogen te ontlopen. Jammer, het had een goed gesprek kunnen worden.

    reageren
    • Hoi Ramon,

      Belachelijk dat de consumentenbond zich in stilzwijgen hult.
      Misschien dat Tros RADAR dit leuk vindt…?

      reageren
  2. Ik vermoed dat zowel de consumentenbond als de VEH niet inhoudelijk zal reageren. Daar hebben ze geen belang bij, omdat zij zich over de ruggen van de hardwerkende makelaars willen profileren tegenover hun leden!
    Brancheorganisaties zouden eindelijk eens de Consumentenbond en de VEH moeten aanpakken op dit soort tendentieuze berichtgeving.

    reageren
    • Beste Ron,

      Dat sluit ik in zijn geheel niet uit. Echter zou het ronduit schofterig zijn als de consumentenbond ook niet normaal naar de makelaar (Ramon Stoffer) zou reageren.

      Waarschijnlijk zijn beide verenigingen bang voor een (inhoudelijke) dialoog met de makelaars.

      reageren

Geef een reactie

Google+